Onsdag

Idag har varit en dag jag har gått och gruvat mig för.. har haft det rätt jobbigt psykiskt dom senaste dagarna men nu är det gjort och det gick bra. Skönt att det är över (förhoppningsvis). Har varit på sjukhuset och gjort ett litet ingrepp men som tur var fick jag en riktigt duktig doktor och assistenten var lika bra hon. Ödmjuka, trevliga och duktiga. SÅ nu ska jag förhoppningsvis vara botad. Har nämligen haft en cellförändring som dom var tvungna att ta bort.. riktigt jobbigt. Nu blir det till att ta det lugnt tills detta har läkt sen ska jag på återbesök om ca 4 mån och se så dom fått bort allt. Sen fortsättningsvis kommer jag bli kallad 1 gång per år i 5 år för att vara på den säkra sidan.

Det är tur att man gör dessa cellprovtagningar iaf. Så man kan upptäcka det i tid så det inte hinner utvecklas till cancer. Tyvärr är dödligheten i livmoderhalscancer ganska stor. Omkring 30% av de kvinnor som får livmoderhalscancer har avlidit fem år efter diagnosen. Detta har ju inte gjort en annan lugnare precis. Men som sagt.. tur dom gör dessa prover så man kan upptäcka det i tid och ta bort det medans det är ofarligt.

Sprutan man fick för bedövning var inge vidare trevlig. Den innehöll adrenalin, som ska vara bra för att minska blödningen. Man fick som värsta ruset i kroppen och började skaka och fick hjärtklappning, men det var precis som det skulle vara. Det lugnade ner sig bara efter en liten stund. Sen skar och brände hon bort det som skulle bort. Tack och lov var Thomas med som moraliskt stöd. En liten hand att krama om var inte helt fel. Det är tack vare han och sköterskan (och såklart även en pedagogiskt och duktig doktor) som gjorde att det gick så bra ändå. Mådde inge bra innan. Nej dom här kära doktorerna jag har träffat är värd varenda krona som dom får i lön. All eloge till dom.

Så nu är det bara att ta nya tag och hålla tummarna att jag slipper göra det igen. Det märks när vävnaden skickas på analys. Det gäller nämligen att hon fått bort allt med god marginal annars måste jag dit igen och göra om samma procedur så jag håller alla mina tummar för att jag ska slippa.

Min kära doktor sa även till Thomas att det viktigaste för mig nu var att vila ordentligt och ordinerade mig massor med godis och städ- och matlagningsfria veckor framöver.. hehe.. så nu är det bara till å följa detta tycker jag. Det blir med andra ord Thomas som står för städningen framöver. =) Som sagt.. mycket bra doktor. =)

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej och tackar!

Jag målar och använder ByggMax vattenbaserade lackfärg, kanon bra, torkar så man kan måla ett lager till på ca: 1 timme och billig!

Spräckligheten fick jag till genom att använda en sliten, smal, pensel som jag "duttade" dit färgen med!

Hoppas att proverna som togs är bra så du slipper genomlida denna "operation" igen, fy tusan, lider med dig.

Ta hand om dig nu! Kram kram

2010-02-03 @ 20:41:39
URL: http://malinheldeby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0