Nybakt bröd

Har precis bakat klart (och även passat på å smaka) ett nytt bröd som jag hittade på internet. Det blev gott. Och nyttigt. =)
 


Frukostbullar:

50 g jäst
5 dl lättmjölk
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
2 tsk socker
1 dl vetekli
2 dl grovt rågmjöl
7 dl rågsikt
3-4 dl vetemjöl special
 
Smula jästen, värm mjölken till 37 grader och häll på lite av mjölken. Rör om tills jästen löst sig och häll på resten av mjölken. Tillsätt olivolja (rumstempererat), salt och socker. Rör i alla mjölsorter och använd maskin för bästa resultat. Arbeta degen i ca 5 min med maskin. Låt jäsa ca 30 min. Ta upp på mjölat bakbord och knåda en liten stund. Dela upp i 24 bullar och låt jäsa i ca 30 min. In i ugn i 8-10 min. KLART!

Har även hunnit rensa skafferiet från gamla mjölsorter mm. Mycket som stod och tog en massa plats. Nu är det rent och fint och bara färska saker kvar. =) Nu blir det även en promenix till ica. 2 flugor i en smäll. Nytta med nöje. Handling + hurtning. ;) Bäst jag skyndar på så jag hinner med mig. Ska göra kycklinglasagne till middag idag. Tänkte jag skulle hinna klart med det tills Thomas kommer hem. Morsning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0